Zkoušeno s kvartou a třeťáky, čas: 30min pro kvartu, třeťáci zvládli rychleji. Potřeby: Kádinka 400ml, sůl, lžičky, špejle na míchání, hřebíky nebo kancl. sponky jako elektrody, multimetr, dráty s krokosvorkami.
Postup: Všechny skupiny si nachystají kádinku plnou (cca 1cm pod okraj) kohoutkové vody a na papírcích odvážených 6 kupiček soli po 2g. Do zdířek školního zdroje jsem pustila 2V. Ampérmetr jsme nastavili na rozsah 15A a zapojili ho sériově s kádinkou. Naměřené proudy se pohybovaly v rozsahu 0-0.8A.
Závěr: čím více rozpuštěné soli, tím lépe voda vede proud díky většímu počtu iontů v kapalině, odpor vody v kádince klesá.
Pokus jsem použila jako úvodní evokaci k tématu proudu v kapalinách. Ve zbylých 15minutách jsme řešili, co jsou volné nosiče náboje v kapalinách, jak to ta voda udělá, že roztrhne neutrální molekulu soli na 2 ionty (viz zde: voda jako polární rozpouštědlo)