První ročník SŠ, 15 – 20min potřeby: špejle, gumičky, závažíčka o známé hmotnosti.
1. úkol: uvažte uprostřed špejle gumičku na liščí smyčku, pak na každé straně špejle další gumičku, na kterou pověsíte závažíčka. Najděte polohu 20g a 50g závažíčka tak, aby špejle držená za gumičku uprostřed byla v rovnováze. Spočítejte momenty obou tíhových sil a porovnejte je.
2. úkol: Hledáme polohu výslednice. Trpaslík Evžen Alzheimer chce z fyzikálního kabinetu ukrást dvě závažíčka. Uváže si je liščí smyčkou na konce špejle a hledá, kde má špejli podepřít, aby s nimi mohl z kabinetu utéct. Zavěste na konce špejle 20g a 50g závaží. Posouváním gumičky uprostřed najděte polohu působiště výslednice obou sil (jinými slovy hledáme těžiště takto zatížené špejle) Pokud byste úlohu řešili početně (znám délku špejle, hmotnosti závaží), vyjde to stejně?