Sbírka řešených úloh – interaktivní a komunitní?

Práce učitele fyziky je stolička o třech nohách: vysvětlování, experimentování, procvičování. Velice zhruba na každou nohu připadá třetina času. Během procvičování studenti řeší úlohy a otázky. Zdrojů úloh je nepřeberné množství, ať už tištěných nebo elektronických. (Drobný seznam některých internetových sbírek najdete zde.)

Já jsem si vždy přál takovou sbírku, ze které bych mohl úlohy snadno brát a jednoduše z nich sestavovat pracovní listy. Ale zároveň takovou sbírku, do které budu moci úlohy sám přidávat.

Co by taková online sbírka měla dle mého splňovat?

  • Úlohy ve sbírce mohu jednoduchým kliknutím zařadit do svých vlastních seznamů úloh (pokud jsem přihlášený uživatel)
  • Každý seznam úloh mohu poslat studentům jako odkaz, nebo ho jednoduše vytisknout.
  • Úlohy mohu zkopírovat jako text a vložit do Wordu a libovolně s tím dál pracovat.
  • Úlohy v online sbírce jsou interaktivní – student může vložit odpověď a nechat si ji zkontrolovat.
  • Student si může zobrazit nápovědu či řešení.
  • Jako učitel mohu sám přidávat úlohy, stejně tak jako je může přidávat kterýkoli jiný registrovaný učitel.
  • Pro učitele tím odpadne různé přepisování, vykopírovávání, atp.
  • Více učitelů může spolupracovat za stejným cílem.
  • Bude snazší dát studentům úlohy k procvičení před písemkou.
  • Úlohy ve sbírce jsou v jasném datovém formátu, takže databáze jde v případě potřeby exportovat a využít libovolným jiným způsobem.

Vytvořil jsem tedy první zkušební prototyp technického řešení takové komunitní sbírky. Zatím tam je jen pár úloh z tématu mechanika pro testovací účely. (Stránka není optimalizována pro velké zatížení, takže omluvte prodlevy či chyby v načítání).

(Pokud by se našel nadšenec, který by chtěl založit účet a otestovat funkce dostupné přihlášenému uživateli, dejte mi prosím vědět.)

Mám však mnoho pochybností:

  • Není v současné době anachronismus vytvářet sbírku pomocí technologie, která je jednoduše dostupná již víc než 20 let? Tuto agendu přebere nejspíše velmi snadno AI – učitel do kapsy, který studentovi může vymyslet úlohy na přání a dávat mu nápovědy, kontrolovat jeho odpovědi atp.
  • Není to jen jiná modifikace něčeho, co už je dávno dostupné: realisticky, reseneulohy, quizizz, či umimeto.org …? Tedy zbytečná duplicitní práce. Navíc volnočasové řešení na koleni svou funkcionalitou nemůže konkurovat komerčním platformám, nebo platformám podporovaným státem (rvp.cz, ….)
  • Fyzikální vzdělávání a vzdělávání obecně půjde jiným směrem, než jak jsme byli dlouho zvyklí. Vytváření další podobné sbírky nás jen bude dále poutat k přežitému a bránit podstatnější transformaci.

Co myslíte?

Leave a Reply