Grafy pohybu vlastním tělem

Úplně primitivní a klasická “laborka”, vyzkoušeno se sekundou gymnázia. Provádět nejlépe venku či v tělocvičně, časová náročnost asi 20 minut. Studenti se rozdělí do dvojic či trojic a dostanou papír s několika grafy polohy v závislosti na čase (viz obrázek). Úkolem je znázornit vlastním tělem pohyb, který je vyjádřen grafem. Studenti tedy z grafu musí vyčíst, kdy je rychlost menší, kdy větší, kdy nulová, kdy se má zrychlit, případně kdy se jedná o pohyb zpět. Poté toto mají vyjádřit chůzí či během na nějaké trase. Nejdříve je 5 minut na přípravu a dohodu ve skupině, o jaký pohyb se jedná. Poté ke každému grafu vyzveme jednu skupinu, aby pohyb předvedli, a ostatní hodnotí, zda to bylo správně a případně předvedou, jak to mělo být správně.. Pokud není prostor, lze vyjadřovat i pohybem ruky, ale myslím, že je výrazně lepší, když se bude jednat o chůzi/běh.

Já osobně jsem narychlo před hodinou nakreslil a rozkopíroval grafy jako na obrázku. Jistě by se daly vymyslet zajímavější grafy. Případně zde youtube video, které studentům vysvětluje, jak s grafy pracovat.

Pozn.: Kolegyně Kateřina Šmídová si ještě všimla zajímavé webové aplikace, kdy studenti pomocí zařízení s kamerou (mobil, tablet) mají reprodukovat graf pohybu tím, že vzhledem ke kameře pohybují referenčním obrazcem a aplikace vyhodnocuje, jak se jim daří reprodukovat tento graf:
https://www.physicsclassroom.com/Physics-Interactives/1-D-Kinematics/Pace-Tracer/Interactive

Leave a Reply